Ha elsőre nem sikerül a nyelvtanulás, nem biztos, hogy az újrapróbálkozás a legjobb ötlet.

A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT – Massachusetts Institute of Technology) egy új tanulmánya szerint a sok próbálkozás valójában inkább megnehezíti az idegennyelv-tanulást. A kutatók tudják, hogy a felnőtteknek jobban meggyűlik a bajuk az idegennyelv-tanulással, mint a gyerekeknek. A PLOS ONE magazinban publikált legújabb tanulmány szerint a felnőttek erősebb kognitív képességei akár hátráltató tényezők is lehetnek.

A gyerekek körülbelül serdülő korukig fogékonyak a nyelvtanulásra, amikor az agy egyes részei sokkal fejlettebbek a többinél. Például a gyerekeknek jobb a procedurális memóriájuk, amit a tanulmány szerzője, Amy Finn (aki a MIT McGovern Agykutatási Intézetén doktorált) „ajándék memóriaként” említ. Ez a memória olyan cselekvésekben segít, melyeket tudat alatt tanulunk meg: ilyen például a biciklizés, a táncolás, vagy az összetett nyelvtani szabályok elsajátítása. Ez egy olyan memóriarendszer, mely megfigyelésből és tapasztalatból építkezik: az agyi ideghálózat egy sor olyan szabályt állít fel, amelyek szavak és mondatok létrehozásában segítenek az információ (például hangok) befogadásával és elemzésével.

„A procedurális memória már egy csecsemőnél is jól működik, és nem hat más agyi funkciókra” – mondja Finn. Azonban amint öregszünk, egy másik memóriarendszer (mely kevésbé alapszik felderítő folyamatokon) kezd kialakulni, és átveszi az irányítást a nyelvtanulás folyamatában. „A felnőtteknek igen hasznos, később kialakult memóriarendszerük van, mely átveszi az irányítást, és segítségükre van bármilyen feladatban.”

Lényegében, a felnőttek túlbonyolítanak új nyelvtani szabályokat vagy hangokat és megpróbálják érthetően rendszerezni őket. Egy új nyelvnek lehetnek bonyolult nyelvtani szabályai és a felnőtteknek sokkal nehezebb megbirkózni velük, mint a gyerekeknek, akik könnyebben tanulják meg a szabályokat és a kivételeket. Ez a kiejtésnél különösen igaz, mivel a hangok adásának képessége már nagyon fiatal korban kialakul, és természetessé válik.

„A felnőttek sokkal fogékonyabbak azokra a dolgokra, melyek rögtön  segítségükre vannak: például szavak és más dolgok, melyek segíthetnek nekik tájékozódni egy szupermarketben” – vélekedik Finn.   „Megtanulhatunk felnőttként nyelveket, de sohasem fogunk úgy beszélni, mint az anyanyelvi nyelvhasználók.”

Szóval hogyan tudnak a felnőttek megbirkózni az idegennyelv-tanulás nehézségeivel? Finn szerint több kutatásra van szükség annak megállapítására, hogy a felnőttek képesek lesznek valaha is a gyerekek nyelvtanulási módszerére. Nyelvészek több lehetőséget is vizsgálnak: néhány szerint „le kell kapcsolni” az agy különböző területeit valamilyen drog vagy egy bizonyos technika segítségével. Ezt a technikát transzkraniális mágneses stimulációnak hívják, mely segítségével talán a felnőttek fogékonyabbak lesznek az új nyelvtani szabályokra és beszédhangokra.

Finn reméli, hogy lesz majd lehetősége felnőtteket tanulmányozni, amint az alanyok nehéz feladatokat oldanak meg idegennyelv-tanulás közben: ez is egy módja annak, hogy elvonják az agy kognitív részét az idegen nyelvre koncentrálástól. Így láthatják, hogy ez a módszer mennyiben segít egy új nyelv elsajátításában.

Forrás:

http://time.com/3013439/language-trying-hurts-learning/