Miért okoz nehézséget a felnőtteknek új nyelveket elsajátítani?

Miért okoz nehézséget a felnőtteknek új nyelveket elsajátítani?

Sok felnőttnek okoz komoly nehézséget egy második nyelv elsajátítása, és ez nem az erőfeszítés hiányával magyarázható, hanem pont az ellenkezőjével: egy 2014-es tanulmány szerint a problémát az jelentheti, hogy a felnőttek túlságosan „igyekeznek”.

A tudósok már régóta feltételezik, hogy a felnőttek fejlettebb kognitív képességei valójában hátrányt jelentenek egy új nyelv elsajátításánál, emiatt pedig a gyerekek vannak előnyösebb helyzetben. A tanulmányból kiderül, hogy egy kísérlet során azok a felnőttek teljesítettek jobban egy új nyelv helyes mondatszerkezetének és nyelvtanának megtanulásában, akik nem tudták, hogy később egy rövid tesztet kell megírniuk, a tesztre tudatosan készülők viszont rosszabb eredményeket értek el.

„A kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a tudatos próbálkozás negatív hatással lehet a végkifejletre. A fejlettebb kognitív képességek majdnem minden területen előnyösek, de a nyelvtanulást látszólag nem segítik” – mondta a Live Science-nek Amy Finn, az MIT McGovern Agykutató Intézetének posztdoktori kutatója.

A tudatos próbálkozás megnehezíti a tanulást

A négy kutatóból álló csapat 22 angol anyanyelvű jelentkezőt vont be egy kísérletbe, amelyben azt vizsgálták, hogyan tanulnak a felnőttek egy második nyelvet. A résztvevőknek egy 10 perces részletet kellett meghallgatniuk egy kitalált nyelven elhangzó szövegből. A „hamis” nyelv szókészlete kilenc kétszótagú szóból állt, amelyek mindegyikét három csoportba lehet sorolni hangtani tulajdonságaik alapján. A résztvevőket arra kérték, hogy hallgatás közben színezzenek, így nem tudták teljes figyelmüket a nyelvre irányítani.

Ezt követően az alanyoknak egy tesztet kellett kitölteniük, amelynek eredményeiből a kutatók megtudták, hogy mennyire sikerült elsajátítaniuk a nyelvet. Valamennyi résztvevőnek az volt a feladata, hogy két szó vagy mondat közül válassza ki, hogy melyikről gondolja inkább, hogy a korábban hallgatott nyelven íródott.

A tanulmány második szakaszában 66 angol anyanyelvű jelentkező írta meg ugyanezt a tesztet. Ezúttal azonban a kutatók a résztvevők harmadát arra kérték, hogy próbálják megtanulni az elhangzott szavakat. A második harmadnak elmondták, hogy a szavak három kategóriába sorolhatók, és ezek a kategóriák egy meghatározott sorrendben követik egymást a mondatokon belül, majd azt kérték tőlük, hogy tegyenek kísérletet ennek a sorrendnek a megtanulására (ez nagyjából annak felel meg, mintha például egy új nyelv főnyelvi csoportjait kellett volna megtanulni). Az utolsó harmad pedig azt az utasítást kapta, hogy próbálják elsajátítani azokat a mintákat, ahogy a különböző szófajok szerepeltek az adott egységeken belül (ez ahhoz hasonlítható, mintha egy új nyelv összetettebb nyelvtani szabályait kellett volna megtanulni).

Annak érdekében, hogy a résztvevők biztosan végig figyelmesen hallgassák a felvételt – szemben az első kísérlettel, ahol az alanyoknak színezniük kellett –, arra kérték őket a kutatók, hogy minden alkalommal nyomjanak meg egy gombot, ha felismerték a szókészlet egy elemét vagy bizonyos nyelvtani mintát véltek felfedezni.

A kutatók azt tapasztalták, hogy a koncentrálás és a „tanulni próbálás” segített a felnőtteknek az alapszókincs elsajátításában, a nyelvtan megtanulását viszont akadályozta. Az a csoport a második kísérletből, amelynek tagjaitól azt kérték, hogy koncentráljanak a szavak megtanulására, nagyjából 20 százalékkal jobb eredményt ért el a szóteszten, mint az a csoport, amelynek tagjai a felvétel hallgatása közben színeztek. Az első kísérletben részt vevő csoport azonban körülbelül 20 százalékkal jobban teljesített az összetett nyelvtani teszten, mint a második kísérletben szereplő valamennyi csoport.

A kutatók szerint mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a nyelvtanulóknak kevesebb erőfeszítést kellene fordítani a tanulásra.

„Nem lenne szerencsés, ha a felnőttek azt a következtetést vonnák le a tanulmányból, hogy praktikusabb volna feladni a tudatos próbálkozást” – mondta Finn. „Messze vagyunk még attól, hogy leírjuk az ideális tanulási módszereket.”

Két memóriarendszer

Több tanulmány is kimutatta, hogy a nyelvtanulás pozitív hatással van az agyra és segítheti az Alzheimer-kór megelőzését, a felnőtteknek viszont sok esetben nehezebb magas szintű nyelvtudást elérni egy második nyelven. „A gyerekeknek jóval egyszerűbb a nyelvtan elsajátítása, mert ők másképp tanulnak, mint a felnőttek” – tette hozzá Finn.

A felnőttek tanulását két memóriarendszer befolyásolja: A deklaratív memória a különböző tények és a szókészlet általános ismeretét jelenti, míg a procedurális memóriát erőfeszítés nélkül, „ingyen” kapják az emberek.  Ez utóbbi felel a különböző szokások és készségek elsajátításáért, mint például a biciklizés. Az ilyen jellegű tanulás jellemzően nem tudatosan történik.

A procedurális memóriarendszert, amely az élet korai szakaszában fejlődik ki, ezzel szemben olyan összetett dolgok tanulására használjuk, mint például a nyelvtani szabályok. A deklaratív memória – amelynek segítségével új szavakat lehet megtanulni – kifejlődése hosszabb folyamat. A procedurális rendszer úgy áll a gyerekek rendelkezésére, hogy a deklaratív rendszer egyáltalán nem hátráltatja a működését, így a felnőttekhez képest gyorsabban tudják elsajátítani a nyelvtant

Finn szerint sokkal több kutatásra van szükség annak megértéséhez, hogy a felnőttek hogyan tanulnak nyelveket. Egy leendő kísérletben egy elektromos áramot generáló mágnestekercset szeretne majd használni, amely képes megszakítani az agyhullámokat. Egy ilyen megszakítás rövid időre lekapcsolhatja a prefrontális kérget. Az agy ezen területének kulcsfontosságú szerepe van a deklaratív memóriában, Finn pedig azt szeretné kideríteni, hogy a terület „kiiktatásával”  könnyebben tanulnak-e majd meg egy második nyelvet a felnőttek. Finn egy összetettebb mesterséges nyelvet szeretne használni, amelyben a kitalált szavakhoz jelentéseket társítana, hogy pontosabban tudja utánozni a létező nyelveket.

A teljes tanulmány itt olvasható.

Forrás: https://www.livescience.com/46938-why-adults-struggle-with-new-languages.html

Az írás a lent megjelölt cikk fordításán alapul, de saját gondolatokat is tartalmaz.

© 2021 Concord Fordítóiroda Kft. • Minden jog fenntartva! GDPRÁSZF